arvilag.hu

Ne ússzon az árral, diktálja Ön a tempót!

TV-maci helyett VV-Laci, avagy miért butulunk el egyre inkább – első rész

Miért butulunk?
Miért butulunk?

Az elbutulás egyre inkább kézzelfogható, ez alól hazánk sem kivétel. Miért butulunk és hogyan tudjuk megállítani? Oknyomozó riportunk következik.

Sokat hallani manapság a fiatalokat érintó tanulási és teljesítménybeni problémákról. Hazánk sereghajtó a Pisa-felmérés erdeményeit tekintve, mely a 15 évesek szövegértési, műveltségi és matematikai tudását vizsgálja.

Hogyan jutottunk el idáig? Miért nem nevelődnek ki az új Szent-Györgyi Albertek?

Először az okoknak jártunk utána.

Képzés

A probléma legnagyobb forrása.

Egyrészt a tanárokkal van és lesz egyre nagyobb probléma.

Miért?

A tanári szakma megbecsültsége lényegében a béka hátsója alatt van, A szakma sohasem a magas fizetésekről vagy a gyors meggazdagodásról szólt, de egy tanárnak még akár csak 30 évvel ezelőtt is nagy megbecsültsége volt. Egy apa örült, ha lánya kezét egy tanár ember kérte meg és általában véve mindenki felnézett rájuk.

Ez gyökeresen megváltozott. A tekintély már rég elveszett, szinte naponta hallunk tanárpofozásról, ahol a tanár a szenvedő alany. A gyerekeit istenítő helikopterszülök, lecsúszott és verekedésre hajlamos alsó néprétegek , valamint az órán szemtelenkedő – például pizzát rendelő – diákok nem tették kívánatosabbá a szakmát.

Milyen következményekkel járt mindez?

Két fő kimenetellel találkozhatunk. Egyrészt kevesebben jelentkeznek tanárnak. Emiatt a felvételi pontszámok is alacsonyabbak lettek, így rosszabb tanulók is tanulhatnak tanárnak. Az eredmény? Kevésbé tehetséges tanáraink lesznek, akik miatt egyre jobban butulunk.

A másik kimenetel, hogy a tanári diplomát az állam drága pénzén megszerzett frissen végzettek nem tanítanak, hanem egy multinál keresnek munkát, a tanári fizetés többszöröséért.

Elszomorító és egyben lesújtó képet fest ez a magyar valóságról.

Az oktatás másik problémája a tanterv és az amögött húzódó filozófia. Magyarország oktatási rendszerének fókusza még mindig a magolás, a lehető legnagyobb mennyiségű lexikális tudás fejekbe verése körül kering. Nem baj, ha a gyerek nem érti az összefüggéseket, csak tudja az évszámokat.

Ezzel szemben a cél az lenne, hogy társadalomkritikus, vitázni és önmagukat kifejezni képes egyéneket neveljünk, akiket nem lehet migráncsozással és sorosgyörgyözéssel megvezetni a TV-ben. Ja, hogy pont ez lenne a cél? Könnyen lehet…

Cikkünk következő részében tovább fejtegetjük az okokat és megoldásokat is kínálunk a problémára.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close